U bent hier: Nieuws & referenties » Don't Like, Share & Win

Wat houdt me bezig

Don't Like, Share & Win

Waarom je je Facebook acties beter anders aanpakt 11 maart 2017

DON'T LIKE, SHARE & WIN!

Waarom niet?

Wel, Google geeft je meteen al een deel van het antwoord:

Like Share WIn verboden

Je leest het goed, en Google heeft gelijk (altijd hé). Like, Share & Win acties (afgekort LSW) zijn inderdaad verboden. Zowel door Facebook zelf, als door onze Belgische wetgeving. Meer info vind je op de website van de Belgische Kansspelcommisie.

Pas op, we zijn niet heiliger dan de Paus. En ik weet best dat er heel wat LSW acties zijn die gewoon gedoogd worden. Maar wil je echt de kans lopen op het afsluiten van je Facebook pagina? Ik dacht het niet.

Daarnaast heb ik nog een veel betere reden om het niet te doen, meer daarover lees je in mijn vorige blog 'Waarom je echt geen duizenden Facebook fans wilt'.

 

Gelukkig bestaan er mooie alternatieven!

Dankzij web applicaties zoals Shortstack (I'm a fan), bouw je mooie Facebook wedstrijden op, die je ook via web (stand alone of embedded op je website) beschikbaar stelt, want je wilt de niet-Facebook gebruikers niet discrimineren.

 

Voordeel 1: verzamelen van kwalitatieve data

De doelstelling van je actie mag niet louter zijn om nieuwe Facebook fans te genereren.
Wat is een Facebook 'like' nu echt waard? 1 ding weet ik zeker: wanneer die niet voor conversie zorgt : NUL.

Met een Facebook wedstrijd via een app kan je echter data verzamelen die wel wat waard is; e-mailadressen bijvoorbeeld. Kwalitatieve data over de deelnemers.

 

Voordeel 2: user generated content

Beetje fancy term die heel simpelweg betekent dat je de deelnemers pusht om toffe content over jouw actie/organisatie zelf te verzinnen en te delen. Ik ben bijvoorbeeld grote fan van 'voting contests'.

In het kort: iemand kan deelnemen aan jouw wedstrijd door een foto op te laden, deze te delen, en likes te verzamelen.

Wacht! Ik hoor je het al denken: "Euh? Zijn we dan niet bezig met een LSW actie?" Welja, maar op een manier die compleet OK is. Want je verwerkt een schiftingsvraag in je wedstrijd, en bent helemaal in orde.

 

Voordeel 3: Ambassadorship

Doordat de deelnemers naarstig likes zijn aan het verzamelen, maken ze als ambassadeur reclame voor jouw actie/organisatie. In hun netwerk en bij hun vrienden. Die wie weet toch potentiële klanten kunnen zijn. En het mooie is; jij beheert de boodschap.

Voor een actie zoals de Eurodogshow 'Dogfie' kunnen we dan ook mooie cijfers voorleggen:

398 deelnemers - 181.357 views

Analytics Dogfie contest

 

Samen een toffe Facebook campagne uitwerken? Contacteer me!

 

 

terug naar overzicht